RC review: Erebos - hra, který zabijí

by - listopadu 19, 2011

Autor: Ursula Poznanski
Nakladatelství: FRAGMENT
České vydání: 2011

Anotace: Na jedné londýnské škole si mezi sebou žáci začnou předávat podivné balíčky, jeden se nakonec dostane i ke zvědavému Nickovi. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou, a hlavně velmi inteligentní.

Proč o ní ale nikdo nesmí mluvit a hráči musí dodržovat přísná pravidla? Na druhou stranu jim hra dokáže splnit i ta nejtajnější přání. Pokud neposlouchají nebo se znelíbí poslovi se žlutýma očima, čeká je trest. Jak je ale možné, že hra o každém všechno ví a neuděluje hráčům úkoly jen ve hře, ale i v realitě? Co hra vlastně chce? A jak ji může Nick zastavit?

Autorka a úspěch Erebosu
Ursula Poznanski se narodila 30. října 1968 ve Vídni. Její knih začaly vycházet roku 2003, po neúspěchu ve scenáristické soutěži v rakouské televizi ORF. Po knížkách prvního čtení, detektivkách pro děti a jednom milostném románu pro teenagery přišel její první thriller, Erebos.

Erebos byl již přeložen do 17 jazyků a v Německu se za necelý rok prodalo 75 000 výtisků. O úspěšnosti knihy také svědčí to, že v letošním roce na veletrhu ve Frankfurtu získal cenu za literaturu pro děti a mládež na základě poroty složené z mladých čtenářů.

Tajemné balíčky a počítačová hra
Začalo to na londýnských školách. Studenti si mezi sebou začali předávat tajemné balíčky, o kterých nikdo nemluvil. Ti, kteří jej neobdrželi, začali mermomocí zjišťovat, co v nich je. Ale... nikdy nic nezjistili.

Takový je případ Nicka Dunmora, který si začal všímat podezřelého chování svých spolužáků i zvláštních předávek na školním pozemku. A když mu byl také nabídnut jeden z těchto balíčků, nedokázal odolat této příležitosti zjistit, co to vlastně je. A jestli měl někdy nějakou představu, určitě byla jiná než realita.

V balíčku se nacházel disk s počítačovou hrou. S hrou, o které nikdy neslyšel a která si ho svým provedením získala. Neskutečná grafika, hratelnost, příběh a hlavně, komunikace. Nejen komunikace s ostatními hráči, ale komunikace se hrou samou. A i přes striktní a celkem nepochopitelná pravidla se rozhodl, že to přeci jen stojí za to, aby se svou postavou objevil nový svět.

309093_221388324597822_100001799672423_525306_491974010_n_largePocity a postřehy
Pro mě samotnou to bylo poprvé, co jsem četla o nějaké počítačové hře. Nejdřív jsem se s hrou jako takovou nedokázala popasovat, protože se mi, jakožto hráči počítačových her, zdála až moc nereálná a příliš propracovaná. Když jsem si zvykla a přímo pochopila, že v knize žije postava Sariuse svým vlastním životem, tento problém se úplně vytratil a já se do knihy, a hry především, dokázala naplno vžít.

Hra byla naprosto neskutečné vylíčena. Klidně bych si dokázala představit, že někde stojím u ohně a povídám si s ostatními. Ale právě opačný případ to byl v Londýně,  reálném světě. Vžila jsem se tak moc do hry, že jsem měla problém se skutečným světem a měla problém se zorientovat v realitě, té knižní realitě.

Nick mi byl už od první chvíle sympatický. Chápala jsem jeho myšlenkové pochody a líbilo se mi, že se nestará jen o sebe ale i o ostatní. Sice je pravda, že se jeho charakter trochu rozpadl po tom, co se objevila hra, ale stále to byl ten Nick, jaký byl na začátku. Další postavou, kterou jsem si oblíbila byla Emily, dívka, která se Nickovi líbí, a Jamie, Nickův nejlepší kamarád. Oba byli zatvrzelými ne-hráči a snažili se přijít na to, co je ta hra zač a dokázat, že je ta hra špatná.

Hodnocení
Tumblr_lpiazzhaao1qhuqluo1_500_large
Téma knihy je v této době víc než aktuální a je dokonalým příkladem, jak daleko může zajít závislost na počítačových hrách. Normální člověk by byl snad ochotný jí někoho fotografovat, nebo snad něco ještě horšího, aby získal novou úrove... Ale Erebos není jen knihou o závislosti. Velký prostor získala i manipulace. V knize jsou velmi patrné ukázky toho, jak je jednoduché manipulovat s masou lidí...

Už jenom tou problematikou je vidět, jak autorka měla knihu promyšlenou. Jediné, co mě na knize trochu zklamalo byl konec, protože jsem si to rozuzlení představovala trochu jinak. Co na druhou stranu opravdu obdivuji, je to, že kniha nebyla vůbec předvídatelná a postupné rozuzlování příběhu a přeběh jako takový jsem četla se zatajeným dechem.

Kniha je napínavá, dokáže zaujmout a čte se téměř sama. Neměla jsem žádný problém s překladem a ni se stylem, jak to bylo psané. Kniha je promyšlená do nejmenšího detailu a všechno podstatné, co by čtenář chtěl vědět, bylo zodpovězeno. A co mi přijde opravdu důležité je to, že ve mně kniha něco zanechala. Dlouho mi ležela v hlavě a dokonce večer po tom, co jsem knihu dočetla jsem si stále přehrávala, kdo byl jakou postavou. To by, podle mně, měl správná kniha udělat. Zanechat ve vás stopu. A Erebosu se to podařilo.
Touto cestou bych chtěla poděkovat nakladatelství FRAGMENT za poskytnutí recenzního výtisku, čehož si velice cením.

Zdroj informací o autorce a sérii:  ereboszabiji.cz