Recenze: Prokletý maturiťák

by - ledna 27, 2012

Autor: Stephenie Meyer, Meg Cabot, Kim Harrison, Michelle Jaffe, Lauren Myracle
Originální název: Prom nights from hell
Žánr: fantasy, upíři, démoni, lovci démonů, zombie...
Anotace: Když se holka chystá na maturitní ples, je s tím pokaždé spousta starostí. Musí sehnat šaty a boty, aby byla co nejhezčí nebo aspoň co nejoriginálnější. Musí zajít ke kadeřníkovi a vymyslet parádní účes. A nakonec je nutné sehnat to, s čím je obvykle největší problém – správného kluka. Ono totiž nejde být hvězdou plesu, když má člověk vedle sebe toho největšího losera z celé školy!Ne, na tak důležitou událost, jako je maturiťák, je nutné si obstarat přinejmenším slušný doprovod. Ten kluk nemusí být nutně nejkrásnější, ale měl by být aspoň zajímavý a zábavný. A pochopitelně se vám musí vyrovnat vlastnostmi a schopnostmi, abyste vytvořili správný pár – protože o to přece jde, že ano?
To poslední platí zejména pro případ, že máte nadpřirozené schopnosti jako Mary. Nebo když toužíte po někom, kdo vás pořád tak nějak přehlíží, a proto si musíte pomoci kouzly. Nikdo nechce dopadnout jako Madison, která zvolila špatně, zaplatila za to životem a teď se snaží uniknout temné magii svého tanečníka… Zkrátka a dobře, najít správného partnera je démonicky těžké, ale naprosto nezbytné, protože v opačném případě vás čeká… prokletý maturiťák!

Nakladatel: Domino
Vydání USA: 1. 5. 2007
Vydání u nás: 19. září 2011
Hodnocení: 3.37 (goodreads)

(neobsahuje spoilery!)
Nikdy jsem neměla v oblibě povídkové knížky. Jediná povídková kniha, kterou jsem přečetla celou byla Němá barikáda, na kterou nemám zrovna dobré vzpomínky. Ale když jsem se objednávala knihy k Vánocům, řekla jsem si, že to přeci jenom zkusím. Četla jsem na knihu spoustu chvály a jména autorů také jsou vcelku známá, takže jsem to prostě riskla. A vážně toho nelituji.

Likvidátorčina dcera - Meg Cabot
Tumblr_lv2rx79ugx1r5sru3o1_500_large
Hlavní hrdinkou je Marry, která je dcerou likvidátorky. Momentálně se Marry snaží najít Drákulu, který její matku přeměnil v upíra. Pak se tam ale nachomýtne Sebastian, jeho syn. Marry se najednou vidí šanci, jak se dostat k Drákulovi... A ještě se tam objeví ten sladký kluk od vedle...

Je to vlastně moje první setkání s Meg jako spisovatelkou (nesmějte se, ano?) a docela to na mě udělalo dojem. Sice jsem si poprvé, když jsem viděla název a to pitomé slovo likvidátorka, řekla jsem si jenom "What the hell?", ale to už menší detail. Byla to trochu lehčí povídka s dobrým námětem i postavami, ještě ke všemu dobře napsaná. Na druhou stranu, ten Drákula mi tam jakože vážně neseděl. Nemám nic proti takovýmhle mocným upírům, ale autorka mohla o něco málo víc zapojit fantasii, protože tohle trochu shodilo celou povídku. Oceňuji, že tam nebylo přehnaně moc postav, ale na druhou stranu bylo až šíleně moc uspěchané, jak se Adam zamiloval do Marry. Jak dlouho to bylo, co se s ní konečně začal bavit?

Kytička na ruku - Lauren Myracle
23594_largeTři dobří přátelé se rozhodli, že nudný večer stráví u madam Zan, věštkyně. Hlavní hrdinka, Frankie, má totiž jednu otázku - pozve ji Will na maturiťák? Místo toho je Frankie zklamaná z toho, že nedostane odpověď ale... něco si od madam Zanzibarové přeci jen odnese...

Popravdě, tahle povídka na mě neudělala zrovna dojem, možná bych mohla říct, že se mi líbila z celé knihy nejméně. Celou dobu mi to přišlo až nezdravě moc předvídatelné, někdy trochu utahané. I když oceňuji nápad i provedení, Frankiina umíněnost mi i za těch pár stran strašně, ale strašně moc, lezla na nervy. Bylo tam úplné minimum postav, což není u povídky zrovna špatné, ale prostě... ne! Celé mi to přišlo trochu postavené na hlavu, to, jak se Frankie chovala a podobně. Kdo to trochu zachraňoval, byl Will, a když došlo k tomu vyvrcholení, spíš jsem se usmívala nad jeho připomínkami, než abych soucítila s Frankie.

Madison Averyová a smrťák - Kim Harrison
Tumblr_luswhjkxcl1qh80ato1_500_largeMadison je na maturitním plese s klukem, který k tomu musel být donucen. Štve ji to, a když uvidí nového výměnného studenta, který se jí mimochodem hodně líbí, zapomene na svůj pravý doprovod. A i když ho vůbec nezná, nikdo ho vlastně nezná, neodolá své největší chybě a nastoupí s ním do auta...

Bezpodmínečně nejlepší povídka celé knihy. Celý nápad se mi hodně, opravdu hodně líbil. Už od začátku mi to přišlo zajímavé, včetně toho, jak to bylo napsané. Madison mě dostala tou svojí umíněností a důvěřivostí. Někdy mi to možná přišlo zatraceně ujeté, ale... co člověk nadělá? Na druhou stranu, celé to končilo šíleně moc otevřeně, takže mě to svým způsobem i naštvalo, protože to na mě působilo, jako by autorka řekla: "Tak a teď si kupte mé knihy." Ale i přes to se mi názor na povídku nezměnil.

Artgerm-pin-up-girl-illustration-07_largePřísně tajné - Michelle Jaffe
Miranda je zvláštní. Ne proto, že čte knihy s radami pro dívky, ale proto, že má zvláštní schopnosti. Zvláštní síla, lépe slyší... prostě je tak trochu jako Wonder woman. Ale nechce, aby to o ní někdo někdy věděl, takže se to snaží tajit. Ale ono to není zrovna lehké, když za všemi překaženými zločiny ve městě stojí ona. To ale není zdaleka takový problém, když k ní do auta nastoupí na letišti 14letá Sibby, která je více než zvláštní...

Popravdě, moc si toho z téhle povídky nepamatuju, protože se autorka snažila pracovat s rozsáhlým tématem a občas se sama zamotala do vlastních slov. Měla jsem v tom sakra velký nepořádek, takže jsem se s tím nějak nedokázala popasovat. Nijak jsem se nedokázala ztotožnit s žádnou postavou, což asi také byl kámen úrazu. Není pravda, kdybych řekla, že by bylo jedno, jaký je osud postav, ale... nebylo tam nic, co by mě nutilo dál a dál otáčet stránky a tak trochu mi přišlo, že ani nevím, co je Miranda nebo Sibby vlastně zač.

Peklo na zemi - Stephenie Meyer

Ocitáme se na maturitním plese. Všechno vypadá tak, jak by mělo. Páry se tváří šťastně, baví se, tancují... Ale pak najednou se všechno zvrtne. Jako by se na všechny lepila smůla. Dívka si roztrhne šaty, kluk na sebe vylije punč... To vše se ale vyhýbá jen dvěma lidem. Tajemné dívce v červených šatech a klukovi Adamovi, který má šílené nutkání jí nějak pomoct...

Tak téhle povídky jsem se ale vážně děsila! Všude jsem četla, jak se skoro nikomu nelíbila, ale mě nepřišla tak moc špatná! Rozhodně to byl nápad originální, rozhodně jsem ocenila, že se věnovala námětu maturitního plesu, když v ostatních povídkách byl spíš okrajově. Na druhou stranu bych jí vyčetla, že strašně často měnila pohledy a dělala v tom zbytečný zmatek. Adam byl fajn, Sheba taktéž, i když mohla být o trochu větší mrcha (k jejím předpokladům). Je pravda, že povídka byla trochu nudná a v některých částech se táhla jak smažený sýr, ale přesto, že jsem se skrz ní občas stěží prokousávala, se mi vcelku líbila...