Recenze: Zář

by - července 02, 2012

Autor: Alexandra Adornetto
Série: Zář
Originální název: Halo
Žánr: YA, andělé
Anotace: Do poklidného přímořského městečka Tallow Beach nečekaně přijíždějí tajuplní sourozenci Gabriel, Ivy a Bethany Churchovi. Začnou studovat na střední škole a jejich objevení vzbudí mezi místními pořádný rozruch. Odkud se vzali? Kdo jsou jejich rodiče? Proč ve všem vynikají, aniž by vynaložili sebemenší námahu? Pro jejich tajnůstkářství a nadpozemskou krásu však existuje vysvětlení: Gabriel, Ivy a Beth jsou andělé, jejichž posláním je zachránit svět, jenž se ocitl na pokraji zkázy. Do jejich životů vstupuje Zlo v podobě bezohledného a krutého spolužáka, který zatouží po Beth. V děsivém dramatu, které následuje, andělé a člověk spojují své síly v zoufalém pokusu překonat dobrem ničivé síly temnoty a zachránit milovanou kamarádku.

Nakladatel: Knižní klub
Vydání u nás: listopad 2011
Vydání USA: 31. 8. 2010
Hodnocení: 3.69 při 17697 hodnoceních (goodreads)

(neobsahuje spoilery!)
Miloučké čtení o lásce mezi člověkem a andělem.

Zář je knihou rozporných názorů. Některým se líbí, jiní ji odsuzují. Musím uznat, že je to kniha, která se svezla na úspěchu Stmívání, přesto se mi zdála jiná - alespoň trochu.

036__25282_2529_largeDo města Venus Cove se stěhují tři andělští sourozenci - Bethany, Ivy a Gabriel. Jako nebeští posli mají jeden jediný cíl - zbavit Venus Cove, do nedávna poklidné město, všeho zlého. Jenomže nic nebude tak jednoduché. Gabriel a Ivy se zhostili svého poslání naplno, ale Beth, mladá andělská dívka, která je poprvé na zemi, s tím má problém. Bethany to zvláštním způsobem táhne k lidem; soucítí s nimi, chce se s nim přátelit a dokonce se zamiluje. Přestože její láska dostane jakési nebeské požehnání, zkomplikuje to celý běh událostí. Protože on ten nový žák, Jake Thorn, nebude jen nedoceněný teenager.

Čtení této knihy jsem se docela vyhýbala. Nebyla jsem si vůbec jistá, jestli by se mi mohla líbit, protože nejsem žádný fanoušek Stmívání a ani nemám v lásce, když někdo vydělává na úspěchu někoho jiného. Přesto jsem se do knihy pustila a byla docela překvapená.

Za začátku mě rozhodně zaujal styl psaní. Nevím, jestli to nebylo pouze českým překladem, ale kniha se mi četla opravdu dobře. Líbila se mi celkově slovní zásoba, protože jsem tam našla i slova, která se obyčejně v knihách nevyskytují. Celkově mě ten překlad dokázal udržet u knihy, přestože nebyla nijak napínavá.

Davenport24_largeVlastně na druhou stranu byla i místy zdlouhavá až nudná. Autorka nás dlouho uváděla do děje. Vysvětlovala spoustu věcí, což je sice hrozně fajn, ale lepší by to bylo za běhu a ne hned na nás vyvalit milion nadpozemských informací. Také bych asi celkově přivítala víc akce, přestože se ke konci začínalo něco dít. A zase ten konec... Už v obecném měřítku nemám ráda, když celou věc zachrání láska. Pravda, říká se, že láska hory přenáší, ale co je moc, to je moc. Sice autorce patří bonusové body za to, že alespoň část poslední scény napsala vážně zajímavě a nebyla jen se zavřenýma očima třeba jako u Sukuby, ale přesto mi to nějak nesedělo.

Na knihách mi často vadí, že jsou naivní. Hrdinky často věří všemu a všem a pak se spálí. Tady mi to nevadilo - a vlastně ani nemohlo. Od Bethany se ta naivita čekala, protože nevěděla, jak to na světě vůbec chodí. Bylo jasné, že se bude snažit věřit všem, protože neví, co je to lidská zrada. A to se mi líbilo - byla to příjemná změna, kterou bych ale ve skoro žádné knize nesnesla.

Další plus autorce patří za postavy, protože jako samostatné jednotky byly opravdu dobré. Byly tam různé charaktery, které se chovaly svým specifickým způsobem, ale jak říkám, pouze jako samostatné osoby. Jakmile se Beth dala dohromady s Xavierem, začalo to skřípat. Když to řeknu bez obalu, tak to láska zkazila. Hodně zkazila. Na tom jejich vztahu mi nějak nic sedělo. Xavier (oblíbený školní kapitán) dva roky odmítá každou dívku, protože jeho milovaná zemřela, ale najednou se až po uši zamiluje do té nové holky, co se navíc chová tak moc divně. Tady to zavání Stmíváním, protože Xavier je s Beth kvůli tomu, že je jiná a Edward byl s Bellou právě proto, že jí neviděl do hlavy. Mimo to, další Twilightismus vidím v tom, že Xavier vůbec nebyl vyplesknutý z toho, že jeho holka má křídla. Tohle tedy ne, děkuji.

Když to vezmu kolem a kolem, byl to dobrý příběh, který se mi tak líbil jenom kvůli tomu, že jsem jej četla se zatnutými zuby a nechtěla si přiznat, jak moc je to postavené na hlavu. Na druhou stranu je to opravdu příjemná oddechovka, protože se tam neděje nic složitého a vy můžete jen v klidu číst. Vlastně celou knihou jenom tak proplouváte a nakonec zjistíte, že apokalyptická bitva mezi dobrem a zlem a ani sexy tajemný spolužák Jake to nezachrání. Musím říct, že jediné, co stojí za investici do této knihy je obálka, protože je to jedna z těch povedenějších.

Přestože jsem z té knihy nebyla tak nadšená, byla jsem hodně měkká a dala nakonec knize 4 hvězdičky. Asi to bylo tím, že to byla příjemná změna od toho, co jsem poslední dobou četla, a také to prostě bylo dobře napsané.