Kříšení starých hrdinů a rození nových spasitelů světa

by - září 22, 2012

Přiznejme si to. Filmy jsou už nějakou dobu nedílnou součástí životů nás všech. A ať chcete nebo ne, nevyhnete se jim. Když zapnete televizi, alespoň na jednom programu nějaký budou dávat, na autobusové zastávce můžete vidět nějaký plakát a už nemluvě o bilboardech, kterých je v naší zemi trochu moc. Ale já předpokládám, že vy se jim nechcete vyhnout. Už jenom proto, že se filmuje tolik knižních skvostů.

Awlcsgjcmai8-dh_large
Neříkejte, že vám unikla zpráva o připravovaném natáčení Divergence, nebo rovnou o začátku natáčení druhého dílu Hunger games. A nebo snad už odpočítáváte dny do premiéry závěrečného dílu Stmívání? Ať tak či tak, rozhodně vám doporučuji článek, který před nějakou dobou zveřejnila Freckles,s názvem Knihy pro mládež – stupidní knížky, co se neustále opakují?. Komentuje v něm článek, který byl zveřejněn na českém portálu csfd.cz, a který nerozhořčil jen ji.

Není to zrovna dlouho, co jsem měla nemilý rozhovor s kamarádem o filmech. Už dlouho víme o tom, že každý máme jiný vkus, ale on se mi stejně snaží vnutit jeho názor. Já to beru, ne každý je stejný, ale strašně mě štvou jeho argumenty typu: "Je to blbost." "Jak tě může bavit taková kravina?" Nemluvě o tom, že když se ho zeptám, jestli to viděl, okamžitě mi odsekne, že na něco takového by se nikdy nedíval. Ale jak může tvrdit, že je to hloupost, když sám neví, o čem mluví?

Svoboda na internetu nám mimo jiné umožňuje vyjádřit svůj subjektivní názor. A samozřejmě, že to ovlivní i další a další lidi a předsudky jsou na světě. Když si vezmu již zmiňované Stmívání, zkazil to i všechen ten humbuk okolo. Já sama jsem to kvůli tomu do toho nechtěla jít, ale přece jen jsem se odhodlala. A docela i zjistila, že jsem měla zbytečné předsudky. Ale jak o tom přesvědčit polovinu světa? 

Tumblr_m9gent6xu71qhf9pjo1_500_largeStmívání je ale jen slabý odvar. Máme tady Hunger games, které se sice staly úspěšnou sérií, ale... Přiznejme si, že se najdou i lidé, které to prostě odsuzují. Podobné to možná bude i Nástroji smrti nebo Divergencí. Na Nástroje smrti dost lidí zanevřelo i kvůli hereckému obsazení a o Divergenci zatím nic moc nevíme, ale je jasné, že okolo toho bude poprask. A proč? Protože jsou to úspěšné série. A vznikly v posledních letech. A hlavně, jsou to knihy pro mládež.

Na knihy pro mládež se až moc lidí začalo koukat skrze prsty. Čím dál tím větší procento lidí tvrdí, jak upadá literatura, lidé nečtou a všechno, co má nádech nadpřirozena a nedospělé hrdiny je brak. Zvláštní je, že určité procento těchto lidí je fandou Harryho Pottera a nějak jim nedochází, že Harry není zrovna nejstarším hrdinou. Tak - Potter není brak, ale zbytek ano? 

Někdy si říkám, co se s tímhle světem děje. Filmová studia začínají probouzet staré komiksové hrdiny k životu, obnovila se trilogie o Batmanovi, uskutečnil se remake Spider-mana, filmových dílů X-menů stále přibývá a to ani nemusím zmiňovat Avengers. A nejenom to. Freddie Cruger se před dvěma lety dočkal vzkříšení a původní Star Wars se předělávají do 3D podoby. Tohle jsou ale staré a známé věci. Někdy mě napadá, jestli se lidé tak moc bojí změny. Někdo přijde s něčím novým a lidé se na to začnou dívat skepticky, protože prostě nevědí, jestli by to mohlo být tak dobré jako to staré.

To ale neplatí o filmových studiích. Ti se vrhají po YA jak včely na med a snaží se na filmech vytřískat co nejvíc. A není zvláštní, že se jim to daří. Ať jsou filmy povedené nebo ne, několikrát se jim vrátí investované peníze do natáčení. Ale jak je to možné, když je to pro tolik lidí brak?

You May Also Like

5 komentářů

  1. Súhlasím 8)
    Tiež sa stretávama s mnohými názormi, že "Ako to môžeš čítať?" alebo "Je to hlúposť, nepôjdem na to do kina." Tak dopekla aspoň poviem, že ma to neoslovilo, ale nebudem to zhadzovať, keď sa to kamáratovi páči!

    OdpovědětVymazat
  2. No, tvrdit o celé YA literatuře, že je to brak, aniž by to někdo četl, mi přijde lehce nesmyslné, jelikož i spoustu starší literatury by člověk mohl označit za brak, žé. Nicméně co se týče těch filmů - tak trochu chápu, když nějaký filmový nadšenec nadává na zfilmování některé YA knihy a označuje to za blbost a něco nekvalitního. Aspoň co se týče zfilmování knih jako je Stmívání, HG, atd. Protože oproti jiným filmům to vážně nekvalitní je a asi těžko by jsi u těchto filmů mohla čekat takovou nominaci na Oskary či nějaké podobné ceny. Neříkám, že filmy podle knih nemůžou získat tak významná ocenění či nominace na taková ocenění - stačí se podívat na Pána Prstenů, Harryho Pottera či na Huga a jeho velký objev. Ale prostě chápu, když člověk, který miluje ty kvalitní filmy, nadává na adaptace knih. Názor takového člověka respektuji, jen bych ho nevnucovala nikomu kdo má ty adaptace knih rád. Každému se totiž prostě líbí něco jiného a to se hold už nezmění. :))

    OdpovědětVymazat
  3. Já si myslím, že všechny ty negativní a skeptické pohledy na adaptace YA knih pramění z filmového Stmívání. Lidé mají tendenci házet všechno do jednoho pytle, aniž by vlastně pořádně věděli, o čem příběh je. Stačí jim k tomu jeden nepovedený film a hned jsou všechny zfilmované YA knihy brakem. Nadruhou stranu se dá pochopit rozhořčení kritiků, protože srovnávat to třeba s takovým filmovým Pánem prstenů či Hrou o trůny...(přiznejme si - to je přece jen jiný kalibr), to už ale záleží na knižní předloze. Když máte dobrou předlohu, jde z ní udělat i dobrý film. Musí se jen chtít. Někdy se to sice nemusí povést na 100% (př. Hunger games), ale hlavní myšlenka příběhu většinou zůstane a to je asi nejdůležitější.

    Mně je jedno, co si o filmování knih pro mladé myslí kritici. Já osobně se strašně těším na Hostitele (už vidím ty negativní recenze, protože spousta lidí ten film nepochopí a proto jej označí za blbost) a taky na pokračování HG. Na Město z kostí jsem spíš zvědavá než natěšená, protože ten casting je... podle mě fakt nepovedený, ale třeba mě herci mile překvapí. A Divergence, na tu se těším hrozně moc a modlím se, aby se našli ti správní herci. Slyšela jsem, že o roli Čtyřky se docela zajímá A. Ludwig (Cato z Hunger games), tak uvidíme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No mně osobně se třeba film Pán prstenů nelíbil. Tenhle typ filmu není nic pro mě. Ani knihy mě nijak nezaujaly a rozhodně to kvůli tomu neurážím. Prostě někteří lidi jsou.. No mají to v povaze.

      Vymazat
  4. Článek jsem četla. Já mám kamarádku, která tak dlouho říkala, že to či ono je blbost, až jsem se opravdu styděla před ní něco říct. Ale pochopila jsem, že nemáme jednoduše stejný vkus a že spousta věcí, co se líbí jí, mě neberou. Ona to taky chápe, jen má sklony ostatní kvůli tomu urážet. Ale teď se otevřeně přiznávám, že twilight je pěkná série, že si klidně jednou za čas přečtu dívčí románek atd. atd... :)

    OdpovědětVymazat