RC Review: Delirium

by - října 30, 2012

Autor: Lauren Oliver
Série: Delirium
Díl: první
Originální název: Delirium
Žánr: YA, dystopie
Anotace: Dříve si lidé mysleli, že je láska dobrá věc. To bylo předtím, než na ni vědci objevili lék. Lidé nechápali, že když vám jednou láska oblaží mysl a rozproudí krev, není úniku. Teď je všechno jinak, vědci ji dovedou vymýtit a vláda požaduje, aby se všichni občané v den svých osmnáctých narozenin podrobili speciálnímu lékařskému zákroku, díky němuž by měli být vůči lásce imunní. Lena Halowayová se na ten den vždy těšila. Život bez lásky přece znamená život bez bolesti, bezpečný a předvídatelný. A šťastný. Schází devadesát pět dní, jenže Leně se stane něco nemyslitelného: Zamiluje se.

Vydání u nás: 12. 11. 2012
Vydání USA: 1. 2. 2011
Hodnocení: 4.07 při 67587 hodnoceních (goodreads)

Tumblr_m755jwkocq1qb1paxo1_500_largeV blíže neurčené budoucnosti se ocitáme v Portlandu. Ve městě obehnaném elektrickým plotem a izolovaným od Divočiny, kde ještě stále nebyla vymýcena Choroba - Amor deliria nervosa. Je to už několik desítek let, co byla láska prohlášena za nemoc a začala se léčit. Ano, ze začátku to sice nevypadalo nejlépe, ale teď? Lidé jsou šťastnější a kriminalita téměř neexistuje, stejně jako nenávist. Nicméně, jako vždy je tu i ta temná strana - plná strachu, nejistoty a pochyb.

Lena se na svůj zákrok těší. Odpočítává dny do procedury a nemůže se dočkat, až všechny staré pocity zmizí. Ano, sice nebude nikdy nic jako dřív a kvůli tomu ztratí i svou nejlepší kamarádku Hanu, ale lidé se na ni přestanou dívat skrz prsty - už si nebudou myslet, že nemoc zdědila, že je také nakažená... Jenomže, i Lenu tohle přejde, když ji náhoda svede dohromady s osudovým člověkem - do kterého se chtě nechtě zamiluje -, a když se u ní projeví amor deliria nervosa.

Vraťme se společně o rok zpátky. Rozhodně si vzpomenete, jak na vás minimálně jednou vyskočila ta nádherná modrá obálka doprovázená pochvalnou recenzí. Později na vás vyskakovaly nové verze obálek a následně dva další díly. A pak, věřte nevěřte, informace o českém překladu. Řekněte, nemysleli jste si, jak je to úžasné? Já tedy ano!

Dystopií je v poslední době opravdu hodně. Minusem je to, že většina z nich se odehrává v Americe, ale plusem že autoři se stále snaží a přichází s novými a novými náměty. Jenomže, ne všechno může být nové a originální.

Když jsem knihu začala číst, říkala jsem si: "Tohle už jsem někdy četla." Vážně, dokázala bych v tomto příběhu najít spoustu jiných knih. Ať už jde o oplocené a uzavřené město, revoltující občany, výběr dokonalého partnera nebo snaha řídit život všech. V tomto okamžiku, ale nejen u této knihy, je důležitá jen jedna věc - povznést se nad to, říct si, že ne všechno může být sto procentně originální, a číst dál. Jedině tak si totiž můžete plně užít knihy v celé kráse.

Lena to nikdy neměla lehké. Rodiče jí zemřeli, když byla malá, a když se její sestra stala vyléčenou, zůstala sama s tetou, strýcem a jejich dvěma dcerami. Je to slušná holka, která vždycky dělala to, co měla, nikdy neporušovala zákon a neměla žádné problémy - ale všechno má své meze. Když se na scéně objevil Alex, její život se otočil o sto osmdesát stupňů. Co na tom, že věděla, že to není dobré. City se přece nedají zastavit...

Lena pro mě byla příjemnou hrdinkou. Nijak mi nevadila, chápala jsem její jednání (alespoň ve většině případů) a její myšlenky (pokud se netýkaly Alexe) byly racionální a logické. Také si moc dobře uvědomovala, co se děje, a i když byly občas její myšlenky o Alexovi otravné, nebylo to nic, co by nedalo překousnout. Na druhou stranu Alex nebyl vykreslen jako ten tolik dokonalý hrdina, nebo mi to tak alespoň tolik nepřišlo - což se naprosto rozchází s Lenou, ale já to tak vnímala.

Oproti jiným knihám tady převládají hlavně popisy. Nejen popisy prostředí, ale také popisy minulosti, systému a lidí. Je jasné, že ne všem to bude vyhovovat, ale mně to vůbec nevadilo. Všechny ty popisy dodávaly na autentičnosti, pomáhaly dokreslovat svět a město, celý systém a leccos vysvětlily. Rozhodně mě tedy neobtěžovaly a ani nezdržovaly. Kniha naprosto nepředstavitelně odsýpala, a to hlavně díky nezaměnitelnému autorčině stylu.

Tumblr_mcc1orr5fb1rwyxwco1_250_large
Primárním tématem knihy je láska a vztahy. U toho to také zůstalo, kromě konce, kde se objevila ta správná akce a který mě opravdu neskutečně překvapil a zároveň i naštval, protože tohle se čtenářům přece nedělá! Když to sesumíruji, v celé knize se nestalo nic závratného. Je to jako nějaký obyčejný dívčí román, který jen popisuje život naprosto obyčejné dívky. S tím rozdílem, že to není jen obyčejný dívčí román, neodehrává se v obyčejném světě a Lena je všechno, jen ne úplně obyčejná. Jen kdybyste si odmysleli celou tu společnost a fakt, že se to odehrává v budoucnosti, opravdu by se vám to takové zdát mohlo.

Delirium je knihou, která vás chytne a nepustí. Nepotřebuje závratnou akci a napínavé scény, aby udržela vaši pozornost. Místo toho má úžasně vystavěný svět, svižný a poutavý styl psaný, rozmanité a zajímavé postavy, příjemnou hlavní hrdinku, k ní milého mužského hrdinu a nakonec sem tam nějaký ten překvapivý zvrat nebo odhalení, přestože jste ho mohli očekávat.

Od Deliria jsem toho čekala hodně, ale nečekala jsem, že mě to až tolik dostane. Rozhodně jsem v žádném ohledu nebyla zklamaná a nemůžu přijít na nic, co by mi opravdu vadilo. Ano, nějaká ta souhra náhod nebo občasná informace se mi zdála vážně postavená na hlavu, ale nikdo po nikom nikdy nechtěl, aby knihy byly naprosto a neomylně reálné. Nakonec, téměř bez rozmyšlení, dávám všechny hvězdičky, které mám k dispozici, na chvíli lituji, že jich nemám víc, a jdu netrpělivě vyhlížet pokračování, které bude mít tuto skvělou obálku.
Za recenzí výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství CooBoo. Kniha vychází už 12. listopadu!