RC Review: Zápas o osud lidstva

by - října 22, 2012

Autor: Christy Raedeke
Série: Mayské proroctví
Díl: první
Originální název: The Daykeeper's Grimoire
Žánr: YA, fantasy
Anotace: Šestnáctiletá Caity odhalí význam podivných znaků vyřezaných v obložení svého pokoje. Jde o dávné mayské proroctví, které jí přisuzuje důležitou roli v osudu lidstva. Bude mít dostatek sil a především odvahy vzít na sebe nelehký a nebezpečný úkol?

Nakladatel: Fragment
Vydání u nás: srpen 2012
Vydání USA: 8. 5. 2010
Hodnocení: 3.61 při 347 hodnoceních (goodreads)

Na opuštěném ostrově připadajícím Skotsku se nachází podobně opuštěný hrad, na nějž se právě přistěhovali právoplatní dědici. Nebyl by to ale pravý hrad, kdyby nebyl opředen tajemstvím a nebyla v něm alespoň jedna tajemná komnata. A přesně ta je ukryta v pokoji naší hlavní hrdinky Caity.

Tumblr_mc9hrendic1r86ctvo1_500_large
Ano, i mně se při přečtení slov Mayské proroctví vybavily staré chrámy v jižní Americe. A ano, byla jsem sama překvapená, že se to odehrává ve Skotsku, které, co já vím, nemá s touhle kulturou nic společného. Možná někdy v této chvíli jsem se na to začala dívat mezi prsty. Po zajímavém prologu, který všechno uvedl na pravou míru a dostál toho, že se nedočkáme dlouhého vysvětlování přes polovinu knihy, jsem tomu ale stále dávala šanci.

Příběh má opravdu zajímavý námět. Zvěsti o ovládání světa, dávné proroctví, mayská kultura a tajemný hrad na konci Evropy... S moc knihami s mayským námětem jsem se nesetkala a to už vůbec ne na poli knih YA. Problém je v tom, že tahle kniha z toho tématu jen vychází a mayů jako takových se ani moc  nedočkáme, nebo alespoň za začátku ne.

Co mi na knize nejvíce vadilo, byla hlavní hrdinka Caity. Ten její postoj, že je tak geniální, že dokáže obelhat rodiče a navíc si může dovolit, co chce, protože má klíč od tajné komnaty, mi po  několika stranách opravdu začal lézt na nervy. Nemluvě o jejím ustavičném lhaní rodičům, kteří se s představou, že mají doma malého génia, spíš věnují svým starým návštěvníkům hradu a vlastně je ani moc nezajímá, co Caity celé dny dělá, dokud včas chodí na večeři.
Ale Caity není jedinou věcí, co se mi nelíbila. Zinscenování cesty po Americe se mi fakt nezdálo. Prostě nevěřím tomu, že by se tolik lidí mohlo sejít a nemluvě o Caity a Alexovi, kteří se ani neznají, a vydají se skoro na konec světa. A to když jsou ještě pod dospělým dohledem. Není na tom vlastně nic špatného, ale reálnější se mi zdá i to, že mi na hlavu spadne letadlo.

Poslední věcí na výčtu všeho negativna jsou rozhovory mezi dospívajícími, dá-li se to tak nazvat. Kniha se vedle klasického vyprávění skládá i z e-mailů a chatu, především mezi Caity a její nejlepší kamarádkou Justine. Upřímně, mluvit se mnou moje kamarádka tak, jako spolu mluvily ony dvě, tak mou kamarádkou dlouho nezůstane. Nemyslím si, že jsem tak "stará", aby mi uniklo to, jak si dnes lidé píšou, ale tak jak ony dvě... to jsem nikdy neviděla a přiznávám, že význam některých zkratek mi fakt unikal. Ale jinak se mi překlad opravdu líbil. Je to psané čtivě, žádné složité věty ani dlouhé úvahy, ve kterých bychom museli sledovat myšlenkové pochody Caity. Také se v textu toho dozvíme hodně zajímavého, ať už o Mayích nebo konspiračních teoriích o ovládání lidstva.

Suma sumárum je to dobrá kniha. Čtivá oddechovka se zajímavými nápady, ale pro mě ne už tak dobrým zpracováním. Snažila jsem se toho na knize najít co nejvíc pozitivního, ale stále převládaly pocity, které tak pozitivní už nejsou. Nemohla mi uniknout častá nereálnost a nepochopitelnost, jak uvažování Caity, tak příběhu. Spoustu věcí mi nesedělo, a přestože se jedná o fantasy knihu, všechny ty neobvyklé věci my neseděly a autorka to nedokázala podat tak, abych alespoň na chvíli uvažovala nad tím, že by to možné být mohlo.

Knihu hodnotím takovým průměrem. Sice mě překvapila, ale nemohla jsem překousnout až moc věcí, ať už jde o opici skládající origami nebo výstředního Číňana, který všechno ví, všechno zná a kde nebyl, tam se chystá, po cestu mladých lidí na Velikonoční ostrovy nebo do Chile.
Touto cestou bych chtěla poděkovat nakladatelství FRAGMENT za poskytnutí recenzního výtisku, čehož si velice cením.