RC Review: BZRK

by - ledna 20, 2013

Autor: Michael Grant
Série: BZRK
Díl: první
Originální název: BZRK
Žánr: YA, sci-fi
Anotace: Nano. Svět uvnitř lidského těla, svět v mase, svět mezi nervovými zakončeními. A v něm se odehrává bitva mezi těmi, kdo chtějí ovládnout lidskou mysl, a těmi, kdo jim v tom chtějí zabránit. Mezi nimi jsou i Noah a Sadie, jejichž blízké zničil boj o moc, který vedou bratři Armstrongovi, podivná Dvojčata, která touží ovládnout svět a vytvořit utopickou společnost bez konfliktů a válek, bez hladu a strádání. Jenže jak vést válku v nanosvětě, kde stačí šikovně „předrátovat“ pár nervových spojení a z člověka je rázem jen loutka? Strhující thriller, který balancuje na tenké hranici mezi realitou a šílenstvím.
Nakladatel: CooBoo
Vydání u nás: 21. 1. 2013
Vydání USA: 28. 2. 2012
Hodnocení: 3.79  při 1 485 hodnoceních (goodreads)

„Tam dole v masu je divnej svět. A ze všeho nejdivnější jsme my.“

BZRK je zvláštní knihou. Neobvyklou, zajímavou, zmatenou a nabízející toho hodně do budoucna. S Michaelem Grantem nemám žádné zkušenosti, ale co jsem tak v okolí postřehla, je to dobrý autor. A opravdu tomu tak je, protože jak by špatný autor mohl sestavit knihu jako je tato?

Bzrk_large
V BZRKu v podstatě najdete nový svět. Svět nana, svět všeho, co není vidět pouhým okem. Svět tam dole v masu, uvnitř lidského těla. Chápu, že to asi zní zmateně, ale tak to je. A celá kniha je o tomhle. Hned na začátku na vás autor vybalí pojmy jako makro, nano, bioti, nanoboti, maso, BZRK, Armstrongovy famózní dárky... A vám hlava půjde kolem. Nebudete to chvílemi chápat, ani trochu nebudete mít ponětí, o co vlastně jde, ale nedá vám to spát. A budete v knize pokračovat, hltat každou stránku, dokud nebudete na konci.

Nemusíte se ale bát, že byste to nechápali. Je jen otázkou času, než vám všechno zapadne dohromady, ale nakonec to z ničeho nic bude dávat smysl. A navíc, tohle byl autora záměr, prostě zmást čtenáře, protože ona ta neznalost dodává na zvědavosti. A taky je větší šance, že vás překvapí. A to se mu tedy povede. A ne jen jednou.

Kdybych se tu snažila popsat děj, určitě bych se do toho zamotala a ještě bych vám udělala bordel v hlavě. Jenom vám řeknu, že se nestihnete nudit. Ani náhodou. Od začátku do konce tam je spousta akce, napínavých scén, zvratů a všeho, co by podle mě měla dobrá kniha mít. A samozřejmě také skvělé postavy.

Addiction_2_by_huitieme_art-d4ng931_largePostav je tam poměrně dost. V podstatě by se dalo říct, že hlavními postavami je Sadie s Noahem, na druhou stranu je tam spousta jiných postav, které jsou stejně hlavní jako Sadie nebo Noah. To je hlavně způsobené tím, že je příběh vyprávěný er-formou z pohledu hodně charakterů. I těch z té dobré strany, i ty z té zlé. Problém je pak akorát v tom poznat, jaká ta strana je opravdu špatná.

Autor v knize nešetří ani postavy, ani čtenáře. Čas od času se tam totiž také našla nějaká scéna, která rozhodně nebyla pro slabší povahy. A postavy si tímhle procházely pořád. Nebezpečí, strach, zodpovědnost... pořád něco.

Zajímavým rysem knihy je i to, že autor se vůbec nebál žádného tématu. A také u postav byl poměrně kreativní. Dvojčata Armstrongova jsou toho hodně čestným důkazem. A stejně tak se tam vyskytovaly různé etniky, národnosti, životní styly... - Indka Ofélie, potetovaná Wilkesová, černoch Broučák, drogový závislák Burnofsky, šílený voják Alex, gay Nindžiskij... Na co si vzpomenete, to tam najdete.

BZRK je bláznivá kniha. Opravdu jsem nic šílenějšího a zamotanějšího nikdy nečetla. Ale je to skvělá zkušenost. Od začátku do konce jsem byla napnutá jako struna a čekala jsem, co se nakonec semele. Hluchá místa tam snad ani nebyla a jestli ano, nijak mě to nerušilo. Je to nepředvídatelné, dramatické a chtě nechtě i zatraceně reálné. Upřímně jsem během čtení byla tak nesvá z té představy, že by se mi v mozku mohly prohánět nějací malinkatí broučci a dělat mi tam bordel.

Knize dávám velice zasloužených pět hvězdiček a jsem natěšená na další díl, protože ten konec byl vážně zabijácký.

Za recenzí ebook mnohokrát děkuji nakladatelství CooBoo. Kniha vychází už 21. ledna, nebo si ji můžete už teď objednat v eshopu!