Recenze: Finále

by - března 21, 2013

Autor: Becca Fitzpatrick
Série: Zavržený
Díl: čtvrtý, závěrečný
Originální název: Finale
Žánr: YA, andělé
Anotace: Nora si je svou láskou k Patchovi jistá víc než kdy předtím. I když z nich jejich rozdílný původ a osud může udělat nepřátele, Nora se k Patchovi nikdy nedokáže otočit zády. Nyní však musejí čelit dosud nejvážnější hrozbě. Překoná jejich láska širokou propast, která je dělí? Bude ještě možné znovu vybudovat to, co bylo zničeno? Nepřátelské strany jsou dané – ale na které z nich stojí Nora a na které Patch?

Nakladatel: Egmont
Vydání u nás: 4. 12. 2012
Vydání USA: 23. 10. 2012
Hodnocení: 4.23  při 18 808 hodnoceních (goodreads)

(obsahuje spoilery z předešlých dílů)
Finále je čtvrtým a zároveň i posledním dílem původní trilogie andělské série Zavržený. Když autorka přišla se zprávou, že se série o jeden díl prodlužuje, vyvolalo to poprask. Někteří byli rádi, někteří se nechali slyšet, že se autorka chce jen nakapsovat. A odrazilo se to i na knize.

Potom, co Nora přísahala, že povede armádu Nefilim do války proti padlým andělům, se stala právoplatným dědicem. Za pomoci archandělů zabila Hanka Millara a stala se dědičkou Černé ruky. Jenomže její postavení je vratké, nikdo jí nevěří a ona nemá žádné zkušenosti. Nemluvě o tom, že v jejím životopise je dlouhý záznam o románku s padlým andělem Patchem. V této chvíli nastupuje Dante, Nefil beroucí Noru pod svá křídla. Jenomže je tu také někdo, kdo vydírá Patche a záhadný ďáblotvor, který by vůbec neměl existovat…

2u8axs7_large
Už minulý díl autorka vařila totálně z ničeho. Většinu knihy si Nora nic z předešlých událostí nepamatovala a příběh se vlekl šnečím tempem. Nicméně se mi ten díl líbil. Byl jiný než Zavržený nebo Crescendo, ale líbil se mi. A hlavně končil hodně zajímavě. Nicméně než jsem se dostala k tomuhle dílů, většinu věcí jsem zapomněla a horko těžko jsem si rozpomínala na to, co se vlastně událo.

Becčiny knihy mají jednu neskutečnou vlastnost. Člověk se do nich může lehko ponořit a čtou se vlastně samy. A i tahle kniha se mi četla v podstatě sama, ale to spíš bylo dané řádkováním než tím, jak bych se nemohla odtrhnout od příběhu, protože mě tam vůbec nic nedrželo a já se do toho musela spíš nutit. A také jsem se až příliš často věnovala maličkostem – pokud sledujete můj profil na goodreads, rozhodně jste si museli všimnout mého rozčarování nad vnímáním výšek charakterů (pořád jsem se nepřenesla přes to, že by na chlapovi mělo být 183 cm neobvyklých!).

Dějová linie byla poměrně zajímavá, ale taky zmatená a často utahaná. V knize je spousta zbytečných scén, u kterých jsem se sice bavila, ale přesto mě to na konci spíš tížilo. Často jsem měla pocit, že si někdo s příběhem pohrál a jenom tak ze srandy přeházel stránky, protože běh událostí mi často nedával smysl a to hlavně na začátku. Obecně začátek je tím nejzmatenějším úsekem příběhu. Autorka se snažila udělat zápletku zbytečně složitou a neúplně jí to vyšlo, protože to ke konci knihy musela všechno poskládat dohromady a v těchhle puzzlích bylo až moc špatně daných dílků. Stále mi nedošlo několik skutečností a u poloviny věcí si myslím nebo vím, že je to asi tak pravděpodobné jako že vás unesou mimozemšťané. Vím, je to kniha, ale ať už máte fantazii jakkoliv velkou, něco prostě nejde.

553347_542458972461379_864659136_n_large
Podobně to bylo i u charakterů. Autorka se mermomocí snažila odvděčit všem čtenářům, takže postavy byly značně nestále a nechovaly se ani trochu racionálně. S Norou to bylo jako s aprílovým počasím, někdy to byla ta stará dobrá Nora ála holka od vedle, ale jindy jako nesnesitelná a namyšlená rádoby mrcha, co se snažila nebrat si servítky. A Patch… Docela naivně jsem si myslela, že on by to mohl zachránit. Ale ne, zmýlila jsem se. Pořád je to ten sexy anděl, nicméně díky jeho lásce k Noře u mě klesl na pomyslném žebříčku oblíbenosti. Naopak jsem si oblíbila Scotta a mrzelo mě, že Vee neměla skoro žádný prostor.

Sérii mám ráda. Opravdu ráda, i když za to z velké části může právě Patch a celý ten andělský svět. A poslednímu dílu jsem se opravdu snažila dát šanci. Ano, šla jsem do toho s tím, že se mi to asi nebude tolik zamlouvat, ale spíš jsem tajně doufala, že mě to opravdu překvapí. A překvapilo, bohužel negativně. Kdyby to autorka nehrála na všechny strany a nesnažila se zavděčit všem čtenářům, asi by to bylo taky jiné, ale tahle nestálost a časté změny v chování charakterů mi daly pořádně zabrat.

Osobně knize dávám dvě hvězdičky. A dokonce se přiznávám, že je to málo. Jenomže já si pomoct nedokážu, protože mě konec neskutečně, neskutečně, neskutečně naštval. Dokonce jsem se na goodreads nechala slyšet, že za konec považuju třetí díl. Ano, jsou to trochu silná slova, nicméně si za nimi stojím. Protože tohle autorce jenom tak neodpustím. [spoiler!] Ať chcete nebo ne, Scotta zabíjet nemusela! [konec spoileru!]

Tuhle sérii jsem přesto schopná doporučit. Nepatří mezi ty nejoriginálnější díla široko daleko, ale dokáže si to čtenáře získat a já jsem si čtení většinu času užívala. Je to vtipné, napínavé a promyšlené. Je to rozhodně jedna z těch lepších andělských sérií a Patch je úžasným hrdinou.