Filmová recenze: Zítra bude líp

by - června 02, 2013

Psal se rok 2010 a Libor se vydal do Ameriky. Rozhodl se následovat svůj obrovský sen, dosáhnout pomyslné nejvyšší mety a stát se Mistrem světa. Za velkou louží se zbavil svého punkového já, nahnal sponzory a zajezdil si s těmi nejlepšími, s chodícími legendami. A sáhl si na dno i na ten největší vrchol.

Zapomeňte na všechny velké příběhy o plnění snů, které mají na starosti Hollywoodská studia. Zapomeňte i na klasické autory, kteří psali o americkém snu, dokonce zapomeňte i na Velkého Gatsbyho, který je momentálně hodně v kurzu. Protože tenhle kluk z Ostravy si takový sen splnil a nepotřeboval na to pisatelský talent ani nejlepší scénáristy. Protože tenhle vynikající dokument napsal sám život.

Než vám tu budu tlouct do hlavy veškeré plusy tohohle příběhu, bleskurychle zasvětím všechny neznázlky do tohohle světa. Libor Podmol je český nejlepší jezdec a právě úřadující světová dvojka v FMX, freestyle motocrossu. Extrémní sport mající na světe miliony fanoušků se jednoho krásného dne dostal i do našich zeměpisných šířek a není až takový problém potkat nějakého šílence skákajícího na motorce dělajíc šílené věci a Libora jakožto člena motorkářské rodiny to prostě minout nemohlo. A je to moc dobře... Nicméně, mohla bych o tomhle mluvit hodiny a hodiny, pokud vás to zajímá, hezky si to vygooglete a alespoň tomu porozumíte o něco víc než z nějakého mého lámaného vysvětlování. Zpátky tedy k dokumentu.

Spousta lidí se na dokumenty kouká skepticky, počítají to jako nudné sledování lidí kecající na jedno téma a prostě celkově nic moc. Tady nuda nehrozí. Je to silný příběh, vtipný, akční, odsýpající... Skvělá akční podívaná na přírodních skocích v poušti, ze zákulisí závodů, z arény. A ať chcete nebo ne, i když je to situované do roku 2010 a vy víte, že to všechno Libor přežil a že dokonce získal i to vysněné zlato, tuhne krev v žilách. Protože tohle vám nemaže med kolem pusy. Vidíte všechno. Zranění, bolest, strach... A někdy i někoho, kdo před nedávnem položil svůj život právě za spor, co miloval. (RIP Jim McNeil :( ) Taky ale vidíte neskutečnou jízdu, párty, pravé přátelství a pochopení - kolik lidí si myslíte, že vezme do svého domu cizího člověka a ještě mu bude ve svém vlastním obýváku dávat dohromady motorku?

"Kdybych ho neznal, myslel bych si, že na něčem jede. Že je úplně zkoksovanej."

Podle celorepublikových ohlasů, které jsem četla především na internetu, jsem zjistila něco zajímavého. Tenhle film oceňují i ti, pro které je tenhle sport naprosto cizí a nevědí o něm lautr nic. Já toho vím poměrně hodně, takže nemůžu soudit, ale říká se to. Na druhou stranu, je to hodně jiné kafe než když si pustíte dokument o starověkém Egyptě nebo o vesmíru.

Důležité je také to, že je to čistě česko-anglicky mluvený dokument, a když si vybíráte jazyk, ve skutečnosti si vlastně vybíráte jazyk titulků. Přeci jenom se většina tohohle filmu odehrává za oceánem a dabing by rozhodně ztratil na významu.

"Strach je s tebou každý den, kdy jezdíš. Ale není to děsivý. Je to zvláštní. Protože ten strach tě chrání."

Pro mě tohle byla skvělá podívaná a opravdu moc lituju toho, že jsem nešla na tenhle film do kina. A ještě víc mě štve, že tenhle film nebyl zařazen do programu velkých řetězců kin. Protože si to do háje zaslouží!