Kniha vs. Film: Velký Gatsby

by - července 15, 2013

Poslední dobou se s klasikou roztrhl pytel. Režiséři začali probouzet stará díla k životu a rozhodli se je přetvářet do podob, které by byly blízké i novým generacím. Velký Gatsby tedy není žádnou výjimkou a tento megalomanský počin vyšel podle očekávání. 


Tvůrci
Francis Scott Fitzgerald, americký spisovatel a scénárista džezového věku, se narodil 24. září 1896 v St. Paul v Minnesotě a zemřel předčasně na infarkt 21. prosince 1940 v kalifornském Hollywoodu. Autor ve svých dílech znázorňoval mládež 20. let, také kritizoval pokrytectví dospělých a odhaloval iluzi o americkém snu.

Baz Luhrmann je australský divadelní režisér a filmový režisér megalomanských retrosnímků. Mezi jeho známé filmy patří Romeo a Julie (v hlavních rolích s Leonardem DiCapriem a Claire Danes), muzikál Moulin Rouge nebo válečné drama Austrálie s Hughem Jackmanem a Nicole Kidman. 

Postavy
Hlavním představitelem je zbohatlík Jay Gatsby, který je široko daleko známý pro obrovské večírky, které pořádá ve svém domě. Nicméně nikdo neví, co je zač, a spousta lidí ho ani neviděla. Ve filmu se jeho role zhostil Leonardo DiCaprio, co byla více než dobrá volba. Nejen, že tato známá tvář přiláká nespočetné množství fanoušků, ale také se na tuto roli skvěle hodil i podle předlohy. Vypravěče Nicka si zahrál spiderman Tobey Maguire, který ale nedosáhl takových kvalit jako představitel z původní filmové verze Sam Waterson, a nakonec Carey Mulligan v roli mladé a naivní Daisy Buchanové.

Zápletka
Zápletka není nijak složitá, v podstatě jde jen o vztah Gatsbyho a Daisy, což je v knize i filmu shodné. Není to nic převratně originálního, na druhou stranu si tam každý najde to své. V tomhle případě bych si dokonce dovolila citovat jednoho svého kamaráda, se kterým naprosto souhlasím: "Příběh je taková klasická romantika, nic moc, ale to rozuzlení a ta pointa jsou vlastně docela dost zajímavý a celý to vyhrálo skvělý obsazení a zpracování"Ve filmu mi ale přišlo, že víc vyniklo, co všechno Gatsby pro Daisy obětoval a co je to vlastně za člověka. Jednoduše, v knize o tom musíte víc přemýšlet, tady je vám to naservírované na stříbrném podnose. Na druhou stranu Daisyina osobnost byla ve filmu lehce potlačena, její naivita a pohodlnost vynikala spíš v knize, hlavně kvůli dialogům.

Detaily a nedokonalosti
Já osobně jako nedokonalost považuju lehoučké pozměnění konce. Ve filmu to bylo naprosto jednoznačné, že prostě všichni na Gatsbyho kašlou, ale v knize to bylo o krapet jinak, což mě mrzí. Jinak nevidím nic, co by tam vyloženě nesedělo. Tuším, že všechno bylo tak, jak to být mělo a nic důležitého nebylo vynechané (možná proto je ten film tak dlouhý).

Slovo závěrem
Pokud jste dost líní na to, abyste se prokousali touhle útlou knížečkou, film rozhodně doporučuju. Ano, je dlouhý, někomu se možná bude moct zdát hodně zdlouhavý, ale celé to zpracování stojí za to. Ať už jenom obsazení, soundtrack nebo celá scéna. Všechno se naprosto neuvěřitelně podařilo a tenhle film by neměl uniknout žádnému milovníkovi dobrých filmů. Stejně jako by kniha neměla uniknout nejenom milovníkům klasiky, ale také všem, kteří mají rádi dobré příběhy s pár nečekanými zvraty, romantikou a hodně tématy k zamyšlení. 

You May Also Like

4 komentářů

  1. Na tohle se rozhodně chystám, jsem ráda, že se ti Gatsby líbil :) Ale než se vrhnu na film, chci se právě prokousat tou knihou, abych na ni neměla moc zkreslený náhled :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu to zas tak jiný než kniha nebylo, ale stejně kniha toho má hodně co do sebe a člověk ten příběh líp vstřebá. :)

      Vymazat
  2. Já viděla akorát film, knihu jsem nečetla... Film se mi moc líbil, i když něco málo mi tam chybělo. Bylo to fajn a jsem ráda, že jsem to viděla, ale nevím, jestli bych si to pustila znova... Možná, že kdybych četla knihu, líbilo by se mi to víc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já jsem z toho filmu byla absolutně na větvi. :D Knihu ale vždycky můžeš dohnat. .)

      Vymazat