RC Recenze: Zakletá

by - července 13, 2013

ZakletáAutor: Orson Scott Card
Originální název: Enchantment
Žánr: fantasy, pohádka
Anotace: V okamžiku, kdy desetiletý Ivan narazí v hustém lese Karpat na tajemnou mýtinu, se jeho život navždy změní. Na vrcholu podstavce uprostřed mýtiny spatří ležet krásnou zakletou princeznu Katarinu, kterou hlídá tajemná nestvůra, jež ho zažene na útěk. Nyní je Ivan americký postgraduální student, který před sebou má slibnou budoucnost a je zasnoubený s ženou svých snů. Přesto stále nemůže zapomenout na ono setkání, i když se sám sebe snaží přesvědčit, že to byl pouze výplod dětské fantazie...

Nakladatel: Cooboo
Vydání u nás: 29. 4. 2013
Vydání USA: 1. 1. 1999
Hodnocení: 3.88  při 15 917 hodnoceních (goodreads)

Dětská fantazie je něco neskutečného. Kdejaké dítě si představuje různá stvoření, na která dospělí už dávno přestali věřit. A Ivan si myslí, že přesně to se stalo jemu. Že si dívku spící na mýtině pokryté listím a hlídanou tajemnou nestvůrou jen vysnil. Proto Ivana, po letech v emigraci, kdy i s rodinou utekl do Ameriky, a po spoustě hodin strávených studiemi starých kultur a jazyků, překvapí, když zjistí, že to nebylo jen dětské fantazírování...

Není pohádka jako pohádka. Když se řekne pohádka, spoustě lidí se vybaví princezny, krásný zámek, načančané honosné šaty, krásný princ a šťastný konec. Orson Scott Card má o tomhle úplně jinou představu. Jeho pohádková princezna vůbec není rozmazlenou holčičkou, která by se neuměla o sebe postarat. Naopak Katarina je pěkně od rány a nenechá si jenom tak něco líbit. A Ivan také není tím dokonalým hrdinou, místo toho je ve světě Katariny považován za naprosto nepoužitelného slabocha, který je naprosto k ničemu.

Zakletá není kniha jen o šťastném konci a záchraně Tajny, země, která existovala v devátém století na Ukrajině, ale o které jaktěživ nikdo v současnosti neslyšel. Čtenář se dozví spoustu zajímavých věcí o historii, o středověkých jazycích, židovském náboženství a dalších věcech, o kterých jste neměli tušení, že jsou tak zajímavé.

Celý příběh je vyprávěný er-formou z pohledu různých postav. Ať už Ivana, Kateriny, Ivanových rodičů nebo obávané Baby Jagy, která se, společně s medvědem, stala mou oblíbenou postavou, protože i když kapitoly z jejího pohledu byly o něco kratší, vždycky jsem se skvěle bavila a vidina další části jejího příběhu byla docela dobrým tahounem, abych se na čtení nevykašlala.

Orson Scott Card je neskutečným vypravěčem. Nemůžu to porovnávat s originálem, ale náš překlad byl naprosto neskutečný. Nejen že tam nebyly žádné chyby v textu, ale celé to bylo napsané s neskutečnou slovní zásobou, což je obrovské plus hlavně s ohledem na veškeré popisy, které v knize jsou. A že jich je opravdu hodně. Nicméně, právě Orsonův styl je pro mě kamenem úrazu.

Někteří autoři mají vybraný styl vyprávění, který hodně ovlivní to, jestli se to bude čtenáři líbit nebo ne. A mě Orsonův styl nezaujal - spíš naopak. Chápu, proč se jeho vyprávění tolika lidem líbí. Je to květnaté, autentické, vykreslené do nejmenšího detailu - přesně tak, aby vás ten svět pohltil, abyste se ponořili do příběhu a užívali si ho plnými doušky. Jenomže na mě tohle nezapůsobilo. Právě díky autorově stylu jsem se nudila, nic mě k příběhu netáhlo a zdálo se mi to zbytečně natahované, zdlouhavé. Jednoduše opravdu ubíjející. K tomu ještě dopomáhaly malá písmenka a dlouhé odstavce, které ještě víc přispívaly k tomu, že se to strašně vleklo.

Zakletá je opravdu kouzelný příběh. Je to pravá pohádka, která ale nepostrádá ani humor a nějaké ty akčnější chvíle. Na své si přijdou milovníci historie a také starověkých jazyků, se kterými si autor pohrál naprosto neskutečně. Nicméně bych to doporučila spíš staršímu publiku, některé scény - hlavně v podání Baby Jagy - byly poněkud drsné a menším dětem by se zrovna dobře neusínalo po tom, co by si přečetli/slyšeli o nějakých jejích praktikách. Ono celkově je na tom vidět, že to není pro úplná škvrňata, protože takový nával informací by dětský mozek těžko pobral. Ale pokud chcete, je to skvělý příběh na převyprávění.

Knize dávám dvě hvězdičky zcela subjektivního rázu. Není to dvouhvězdičková kniha, tahle kniha má mnohem na víc - ale ne u mě. Není to špatná kniha, naopak je to dobrá kniha s opravdu neskutečně propracovaným příběhem, mě bohužel nijak nezaujala a dočítala jsem ji horko těžko.
Za recenzí výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství CooBoo.