Recenze: Burn for Burn

Burn for Burn (Burn for Burn, #1)
Autor: Jenny Han
Série: Burn for burn
Žánr: YA
Anotace: Jar Island je takovým druhem místa, kde nikdo na noc nezamyká svůj dům a rodiče spí v klidu s vědomím, že jejich dcery jsou bezpečně ve svých postelích.

Ale špatné věci se mohou stát i hodným holkám... a vlastně někdy se věci dají urovnat jenom tím, že ty hodné udělají něco špatného.

Lilia dřív klukům věřila, ale už nikoliv. Ne to po tom, co se stalo tohle léto. A udělá cokoliv, aby se něco podobného nestalo i její mladší sestře... O Kat kolují drby, je terčem urážek a krutých vtipů. Všechno to ale směřuje k jedinému člověku - k její bývalé nejlepší kamarádce. Někdo by jí měl udělit lekci. A Kat ví, že s Lilian a Mary hlídajíc jí záda, by to mohla být ona... Před čtyřmi lety Mary opustila Jar Island kvůli klukovi. Dnes už ale není tou samou dívkou. Teď má kamarádky, které jí kryjí záda, takže ho může dostat do pořádných potíží.

Tři naprosto rozdílné dívky se daly dohromady, aby věci vrátily do pořádku. Ale jak moc daleko budou schopny dojít?

Nakladatel: Simon & Schuster Books for Young Readers
Vydání u nás: nevyšlo
Vydání v originále: 18. 9. 2012
Hodnocení: 3.86  při 7 566 hodnoceních (goodreads)

Jenny Han je autorkou contemporary, kterou mám opravdu ráda. Její série Summer se mi opravdu líbila, a proto jsem se těšila, až si od ní přečtu něco dalšího. A proč nezkusit hned další trilogii?

Jar Island je na první pohled idylickým ostrovem, ale když se podíváte pozorněji, není to zas tak příjemné místo a někdy se tam dějí špatné věci. A to od lidí, od kterých by to nikdo nečekal. Lillien, Kat a Mary zažily věci, se kterými se nemohou vyrovnat. A proto se rozhodly vyřídit si účty s těmi, kteří jim to způsobili. Nebo alespoň zabránit tomu, aby se jejich bližním stalo to samé. Ale jak daleko dokáže člověk dojít kvůli obyčejné pomstě?

Tahle kniha je zvláštní tím, že je vyprávěna ich-formou hned ze tří pohledů. Každá z děvčat je však naprosto unikátní, tudíž i nazírání na svět okolo je naprosto odlišné. I kdybyste v úvodu kapitoly přehlédli, kdo zrovna vypráví danou část příběhu, během několika odstavců na to přijdete. Mary je šedá myška, se kterou se život nemazlil. Je stydlivá a uzavřená. Nedokáže se prosadit a bojí se cokoliv říct. Úplným opakem je Kat. Ranařka každým coulem, která ví, jak si poradit. V životě už si také zažila kde co, ale ji to jen utvrdilo a je odhodlaná dosáhnout všeho, co chce. A mezi nimi je Lillien. Asiatka z bohaté rodiny a oblíbená holka, které je nejlépe v okruhu svých přátel. Nicméně se neumí moc prosadit a raději jde s davem místo toho, aby si prosadila svou – především kvůli tomu, aby si o ní lidé nemysleli nic špatného.

Knihy Jenny Han spojuje jedna věc. Ze začátku jsou zmatečné a nezáživné. A jinak to nebylo ani u Burn for Burn. Spíš naopak. Na začátku vůbec nic nedává smysl, čtete akorát o událostech a lidech, které si nijak nemůžete zařadit, a hlava vám to nepobírá. Pak ale chaos pomine a vám všechno zapadne na místo, aniž byste se museli nějak víc snažit. Jména si zařadíte na správné místo a brzy vám dojde, jak je všechno krásně propojené.

Burn for Burn není převratnou knihou s hlubokými myšlenkami a životními moudry. Je to spíš oddechovka, která vás místy překvapí. Z nevinné hry se pomalu stává něco víc než dětská hra a snaha vyřídit si účty. Z obyčejných vtipů se stávají kruté pokusy o to, jak někomu zničit život. A ať chcete nebo ne, vás prostě zajímá, jak to nakonec dopadne. Jestli jim všechno projde a co se nakonec stane. A události na konci vás překvapí určitě, protože ať se to tváří jak chce, není to jen obyčejné contemporary. V příběhu se toho skrývá mnohem víc, ale všechno se vysvětlí až na konci druhého dílu, Fire with Fire, a vy si budete chtít vytrhat vlasy kvůli tomu, že jste na to nepřišli dřív.

Hlavní je, že je kniha neskutečně čtivá a nijak složitá na angličtinu. Já osobně jsem anglicky začínala číst právě knihy od Jenny a neměla jsem s tím žádný problém. A nijak se to nezměnilo ani tady. Jediné problémy jsem měla s popisem oblečení, protože všechny ty materiály a střihy šly kolem mě, ale nebylo to nic zásadního, kvůli čemu by mi unikla hlavní pointa.

Knize dávám velice zasloužené čtyři hvězdičky a doporučuji ji všem. Hlavně tedy těm, kteří hledají něco, u čeho nebudou muset tolik přemýšlet, a chtějí číst něco oddechového, ale na druhou stranu něco, co dokáže udržet jejich pozornost. A rozhodně bych se do této knihy nebála jít ani v začátcích se čtením v angličtině.