Recenze: Pátá vlna

by - dubna 21, 2016

Páté vlně jsem se docela dlouho vyhýbala, nakonec si ke mně našla cestu především díky filmu, který je momentálně v kinech. Moc jsem ani neměla tušení, o čem to je. Ale nakonec jsem na to byla docela dost zvědavá...

Země je zdecimovaná. Důmyslné útoky mimozemšťanů zabili témeř všechny obyvatele naší planety. Cassie je sama. Její rodiče jsou mrtví a její bratr v utečeneckém táboře. Jenomže ona Sammy slíbila, že se vrátí... Zombie je v rekrutském táboře a snaží se z něho vychovat tvrdého a nelítostného vojáka. A zatraceně se jim to daří... Jenomže co když nakonec zjistí, že svět je na tom ještě hůř, než si mysleli? A že je všechno jinak, než se zdá?

Už je to pár let, co si stěžuju, že je málo knih o mimozemšťanech nebo že se mi neustále vyhýbají. Tato kniha sice neukojila moji potřebu pořádně našlapaného příběhu o zelených mužíčicich, na druhou stranu to byla parádní jízda. Posapokalyptické knihy mám mnohem raději než samotné dystopie. Mají v sobě kapku definitivnosti a reálnosti. A i když nejsem zastánce představy invaze na naši planetu a rozhodně bych u toho nechtěla být, takhle kniha to podala bravůrně.
17972633Stále mi tam chybí ti zelení mužíčci, na druhou strajnu to celý koncept invaze vyvažuje. Čtyři vlny, které měly postupně vyhubit lidstvo, byly velice dobře vymyšlené, i když by mě trochu zajímalo, jak se jim nějaké věci povedly - na druhou stranu je to stále poue sci-fi, a tak se musím smířit s tím, že to tak je, i když nevím proč.

Cassie mi jako postava sedla. Působila jako normální holka, která byla vržena do světa, o který nestojí a jenom se snaží přežít. Ke konci působila trochu jako blázen, já jí to s radostí odpustím, protože (a) by se to většině z nás stalo taky a (b) někdy to bylo zatraceně vtipné. U Cassie to ale nekončí, protože kniha má ješte další vypravěče. Nejzajímavějším z nich je mladý voják Zombie, který je rozhodně něco víc než jen chodící mrtvola. Jeho vyprávění má, lidově řečeno, koule. Bere svět tak jak je, chce za svůj život bojovat, ale zároveň není sobec a záleží mu i na ostatních. Třetím vypravěčem je Cassin mladší bratr Sammy, kterému je sice 5, ale chová se trochu dost přestárle.

Není to příběh jen o třech postavách, takže tam důležitou roli zahrají i další lidé či mimozemšťané. Za zmínku určite stoji Eso, která střílí a na nic se neptá a zatraceně, ani nikdy nemine. Nebo Evan, takvé Eso v kalhotách, který není obyčejným klukem z farmy a navíc má pěkné tuhý kořínek.

Kniha není ani z daleka dokonalá a chápu, proč se tolika lidem u nás nelíbila. Na druhou stranu má něco jedinečného - styl psaní. Hned na začátku mě text chytil a nepustil.  Stránky ubíhaly skoro samy nebo se mi to jen zdálo, protože jsem se do toho dokáza úplně ponořit. Překladatelská práce byla odvedena na jedničku, nejsou tam kalky a ani věci, co by zněly vyloženě nečesky. A taky je tam minimum chyb!

Knihu jsem četla poměrně dlouho, proto mi nedošlo tolik tajmeství, která měla zůstat skryta. Byla jsem překvapena spolu s vypravěči a některé věci jsem si i potom trochu děle spojovala. Každopádně se autor snažil velice dobře skrývat veškeré indicie a nad touto jeho prací smekám. Dokonce si dovolím tvrdit, že proto tolik věcí opakoval stále dokola. Omílal informace, což mě na rozdíl od jných vůbec neobtěžovalo, a já se zaměřovala na věci, co už známe a ne na tu omáčku, která toho odhalovala více. A také se mi díky tomu podařilo ponořit se hlouběji do toho postapokalyptického světa a ztotožnit se se vším tím děním.

Knize dávám čtyři hvězdičky a brzy si půjdu do knihkupectví pro další díl!
 Autorka: Rick Yancey; Vydáno v originále: 7. 5. 2013 (The 5th wave); Vydání u nás: 16. 11. 2013, (Pátá vlna, Baronet); Počet stran: 448; Hodnocení na goodreads: 4.16 při 21 847 hodnoceních.