Recenze: Eleanor & Park

by - srpna 25, 2016

Knihy Rainbow Rowell udělaly ve světě poprask a není divu. Píše příjemně a lidsky. Její postavy, alespoň co lze soudit z této knihy, nejsou ploché, mají hloubku, vyvíjí se a především nejsou černobílé. A jsou také velice uvěřitelné. Stejně jako příběh. Psaný lehce ale s citem. A umí ve vás probudit emoce. Obrovskou škálu emocí. A taky vám způsobit knižní kocovinu.

Píše se rok 1986. Eleanor je na škole nová. Pochází z problémové rodiny, její nevlastní táta je alkholik a všichni okolo něho musí chodit po špičkách. Park je kluk, který jí v první den školy pustil v autobuse sednout. A později ji nechával přes rameno číst jeho komixy. Oba jsou rozdílni, ale svým způsobem stejní. Otázkou ale je, jestli jim bude osud přát, nebo se našli, aby se znovu mohli rozdělit

Eleanor a ParkVětší prostor je věnovaný životu Eleanor. Rowellová hodně píše o tom, v jakých podmínkách žije a jaký je její nevlastní táta a jak se k tomu staví její mamka. Nicméně i když má Eleanor spoustu sourozenců, jsou jen velice okrajovými postavami, což je opravdu škoda. Park naopak pochází z 'dokonalé rodiny', které není věnováno moc prostoru. O to těžší je vytvořit si vztah s Parkovými rodiči, protože se chovají hodně situačně, protože nám chybí nějaký širší kontext jejich osobnosti.

Eleanor vyčnívá. Nejen svou postavou, ale také stylem oblékání. Je tichá ale silná. Je těžké se jí dostat pod kůži, protože na venek nedá nic znát. Je ale také jízlivá, vztahovačná a výbušná, hádavá, upřímná. Park také vyčnívá, protože je poloviční Asiat. Ale je klidný a flegmatický. Empatický, trpělivý, citlivý a vytrvalý. Upřímný, věrný, opravdový. Je na něm opravdu vidět, jak stojí o Eleanor, i když se ona dokáže chovat opravdu chladně. Jak by sama řekla, z nich dvou je Han Solo právě Eleanor.

book, eleanor, and park image
Vztah mezi Eleanor a Parkem je všelijaký. Nepadli si do náruče hned na prvních stranách, jejich vztah se vyvíjel a byl jako na houpačce. Byl reálný a uvěřitelný. Žádné plameny vášně a osahávání hned v první den, co se poznali. Všechno šlo hezky postupně, pomalu a ne úplně lehce. Nakonec se mi ale zdálo, že celý příběh pohltil právě jejich vztah a zbytek šel trochu do pozadí. Šikana. Domácí násilí. Přátelství. Rodinné vztahy. Autorka to stáhla na úplné minimum a vytáhla to pouze v případech, kdy se jí to hodilo.

Přesto je Eleanor a Park příběh, který se četl opravdu skvěle. Rowellová dokázala příběh vyprávět tak, že mi na postavách začalo záležet a vůbec mi nebylo ukradené, jak to s nimi bude. I když všichni tak trochu tuší. Nicméně jsem knihu nemohla odložit a stránky ubíhaly jedna za druhou. Dokonce mě ani nerušila skutečnost, že je kniha psaní er-formou z pohledu obou postav, které se někdy dost často střídaly. Však místo toho, aby to rušilo, to dokreslovalo atmosféru.

Kniha Eleanor a Park si zaslouží jasných pět hvězdiček. Příběh nebyl úplně dokonalý, ale nenašla jsem v něm nic, co by mi opravdu vadilo a rušilo to můj dojem z knihy. Rowellová mě nejvíce dostala tím, jak reálně dokázala příběh podat a jak dokázal být uvěřitelný.

Autorka: Rainbow Rowell; Vydáno v originále: 26. 2. 2013 (Eleonar & Park); Vydání u nás: 1. 11. 2014 (Eleanor & Park, YOLI); Počet stran: 328; Hodnocení na goodreads: 4.13 při 465 307 hodnoceních.